ESG-workshop 1 – Derfor skal du arbejde strategisk med ESG
Hvad er ESG, og hvorfor er det relevant for dig at arbejde med?
De to spørgsmål sætter rammerne for første workshop i ESG-forløbet, hvor du som deltagerne får en introduktion til, hvad ESG er, og hvorfor du skal arbejde strategisk med det i din organisation.
Udover det faglige fokus på ESG vil vi på workshoppen også have fokus på, at du som deltager skal lære de andre deltagere at kende. På forløbet vil du møde personer fra andre organisationer, andre brancher og andre kontekster, som hver kommer til at have deres unikke tilgang til arbejdet med ESG. Vi ser denne forskellighed som en fordel, der gør at vi kan inspirere hinanden til at handle.
Den første workshop vil også indeholde en forventningsafstemning, hvor alle får mulighed for at sige, hvad de ønsker at få ud af forløbet.
Til workshoppen får du svar på:
- Hvorfor ESG repræsenterer en ny tiltag til arbejdet med bæredygtighed
- Hvilke krav der er til ESG-rapportering i din virksomhed
- Hvordan du kan fremtidssikre din organisation med ESG

ESG-workshop 2 – Hvor er du lige nu i forhold til dine ESG-indsatser?
På forløbets anden workshop stiller vi skarpt på, hvor din virksomhed er lige nu i forhold til jeres ESG-indsatser.
Inden workshoppen vil du have udfyldt et spørgeskema fra Lederne, der skal synliggøre, hvor din virksomhed står på de forskellige hovedområder – E, S og G. Dette spørgeskema vil danne udgangspunkt for første del af workshoppen.
På anden del af workshoppen vil vi i stedet forsøge at kortlægge, hvilke områder indenfor E, S og G, som du skal arbejde med i fremtiden. Her vil vi også kigge på den dobbelte væsentlighedsanalyse, som er en metode til at arbejde struktureret og strategisk med ESG.
Til workshoppen får du indblik i:
- Hvor du står lige nu i forhold til dit ESG-arbejde
- Hvilke områder indenfor ESG, der har størst betydning for din virksomhed
- Hvordan kan bruge principperne fra den dobbelte væsentlighedsanalyse i dit ESG-arbejde

ESG-workshop 3 – Lav dit eget klimaregnskab på 2 timer
Hvor de to første workshops havde fokus på det overordnede ESG-arbejde, dykker vi i denne workshop ned i et konkret felt indenfor ESG – nemlig klimadokumentation.
Her bliver du klogere på, hvad et klimaregnskab er, og hvorfor det giver god mening for dig at lave et. Du bliver introduceret til begreberne scope 1, 2 og 3, ligesom du lærer, hvordan du selv kan udregne dine udledninger.
Inden workshoppen har deltagerne indsamlet forbrugsdata, aktivitetsdata og indkøbsdata fra deres egne organisationer, der skal gøre det muligt for dem at lave klimaberegninger på udvalgte kategorier indenfor scope 1, 2 og 3.
Du kommer hjem med:
- Viden om, hvad et klimaregnskab er, og hvordan du lavet et
- Forståelse for de centrale begreber indenfor klimadokumentation
- Klimaberegninger på udvalgte kategorier indenfor scope 1, 2 og 3

ESG-workshop 4 – Vælg dine kunder og leverandører ud fra ESG-kriterier
Dit arbejde med ESG er ikke kun interessant for personer inde i din organisation, men også i høj grad for dine eksterne interessenter.
I denne workshop zoomer vi ind på to af de mest centrale interessenter i dit ESG-arbejde, nemlig dine kunder og leverandører. Vi kigger på, hvordan du kan indgå i dialog med dine kunder og leverandører vedrørende nuværende og kommende ESG-krav, ligesom vi gennemgår relevante cases fra andre virksomheder, som har haft succes med at involvere deres kunder og leverandører i ESG-arbejdet.
Du får indsigt i:
- Hvilke eksterne interessenter, du skal være opmærksom på i dit ESG-arbejde
- Hvilke ESG-værktøjer du kan bruge til at skabe dialog med kunder og leverandører
- Hvordan andre virksomheders har brugt dialogen med kunder og leverandører til at løfte deres ESG-arbejde

ESG-workshop 5 – Undgå greenwashing med god grøn kommunikation
God klimakommunikation kan styrke din virksomheds omdømme, skabe kundeloyalitet og hjælpe dig med at tiltrække og fastholde medarbejdere. Desværre holder mange virksomheder med at fortælle om deres grønne tiltag, fordi de frygter at blive anklaget for greenwashing.
Til denne workshop bliver du skarp på, hvordan du kan kommunikere dine ESG-tiltag på en ordentlig måde. Med udgangspunkt i Forbrugerombudsmandens kvikguide til virksomheders miljømarkedsføring får du anbefalinger til, hvordan du kommunikerer om din virksomheds ESG-arbejde uden at blive anklaget for greenwashing.
Til workshoppen lærer du:
- Hvad greenwashing og greenhushing er, og hvorfor begge dele er dårligt
- Hvorfor du skal være påpasselig med ord som ’bæredygtig’ og ’klimavenlig’
- Hvordan du kan bruge storytelling til at skille dig ud i din ESG-kommunikation

ESG-workshop 6 – Sæt mål for dit ESG-arbejde
På forløbets sidste workshop kigger vi både bagud og fremad. Vi gennemgår de koncepter, begreber og værktøjer du er blevet introduceret til gennem forløbet, og bruger det som afsæt til at sætte mål for din virksomheds fremtidige ESG-arbejde.
Du får en introduktion til de forskellige typer mål, du kan sætte i forbindelse med dit ESG-arbejde, herunder hvordan du kan lave SMARTe mål.
Endelig runder vi forløbet af med en evaluering og uddeling af kursusbeviser.
Til workshoppen får du svar på:
- Hvorfor du skal sætte mål for dit ESG-arbejde
- Hvordan du kan bruge SMART-modellen til at lave realistiske målsætninger
- Hvordan du sikrer, at du bruger læringen fra forløbet fremadrettet
